Namazdan önce hadesten ve necasetten taharet birer şarttır. Bunlar bulunmadıkça namaz sahih olmaz. Hükmî necaset denilen hadesten taharet, abdesti veya guslü gerektiren hallerden temiz bulunmayı ifade eder. Yani hades ortaya çıkan arızi durumdur. Necaset ise somut, görünür pisliklerdir.
Hades, hadise, havadis hepsi aynı kökten gelir.
Hades, Yunan mitolojisinde yer altı “tanrısının” ismidir. Yani hades karanlık işleri, yer altı dünyasını temsil eder. Ve namaz için hadesten taharet vardır. Yani karanlık işlerden, dehliz ve desiselerden, garip ve de tuhaf gelişmelerden taharet vardır. Bu nedenle Peygamber (sav) “türeme-uyduruk işlerden sakının” buyurmuştur
Sonradan ortaya çıkan her şeye “hades-hâdis” denir. Bu nedenle modernizme de hâdis denir. Çünkü modernizm, sonradan ortaya çıkan ve kabullenilen bir durumdur. Çoğunlukla şaibelidir. Ama namaz için hadesten taharet şarttır. Namaz da her Müslümana farzdır.
Hadesten taharet, sonradan ortaya çıkan ve Hakikati, doğruluğu, faydası tartışılmadan insanları bir akım olarak önüne alıp sürükleyen her şeyden arınmaktır. Ve hadesten taharet şarttır. Bu aynı zamanda modernizmden taharettir. Yani her Müslüman namaza başlamadan önce kendini hadesten, sonradan ortaya çıkan uyduruk şeylerden, akımlardan arındırarak namaza başlar.
İnsanın cünüp olması da bir hadisedir. Hadestir. Çünkü cünüp olan kimse kendine, sevdiğine yabancılaşıyor, soğuyor, tabiri caizse yan yatıyor. Bu nedenle cünüp yapan hallere hades denilmiştir. Çünkü aldatıcı bir durumdur. Kişi gusül alarak ortaya çıkan durumdan arınmış oluyor. Tekrar kendine, eş değer şeylere yakınlaşmış oluyor.
Haberlere de havadis denir. Çünkü her haber yeni bir gelişmedir. Yeni bir olaydır. Yankısı vardır. Olumlu, olumsuz etkisi vardır. Meşgul eder. Ve hadesten taharet aslında havadisten tahareti de kapsar. Kendi asıl işlerine ecnebi-yabancı olmaya karşı bir tedbir olarak uygulanır. Çünkü namaza havadisten taharetle başlamazsa insan zihnini, kalbini, bilinçaltını, her haznesini faydasız, zararlı malumat işgal eder. Bu nedenle hadesten taharet, aynı zamanda havadisten taharettir. Havadis, bazen doğru şeyler olabilir; ama çoğunlukla havadis, boş ve faydasız bilgiler, şok gelişmeler, gündemi meşgul eden yapay şeylerdir. Namaz için bunlardan arınmak gerekir.
Çağ iletişim, modernizm, enformasyon, dezenformasyon çağıdır. Binaenaleyh daha önce hiç olmadığı kadar “hadesten taharet” ilkesi özel bir anlam, pek mühim bir kıymet ifade ediyor. Bu nedenle hadesten taharet, sadece namazın bir ön şartı olarak değil, bir ilke, bir ders olarak okullarda dahi öğretilmelidir.
Çağın havadislerine, gelişmelere karşı yapılması gereken çok şey vardır. Bu hadiselerin ya da havadisin nesillerimizi önüne alıp sürüklemesine engel olmak çok önemlidir. Hadesten tahareti bilmeyen toplum, nesil cünüp kalır. Çünkü gün geçtikçe kendine, değerlerine ecnebi olur, yabancılaşır.
Cünüp, yabancı olmaktır. Bu manada sadece cinsel vukuat cünüp etmez. İnsanı kendine, toplumuna, değerlerine yabancılaştıran her türlü bilgi, haber, malumat basbayağı cünüp yapar. Sosyal medya dikkat edilmezse her türlü cünüp eder. Ve bu nedenle hadesten taharet, havadisten taharet olmazsa cenabet bir döneme gireriz.