Afrin harekâtı sonrası ülkede yükselen milliyetçi dil tehlike işaretleri veriyor.
“Türk'ün Türk'ten başka dostu yok” söyleminde bulunanlar olduğu gibi her milliyetçilik karşıtını doğurur prensibi gereği “Kürd'ün Kürt'ten başka dostu yok” söylemi de iyiden iyiye duyulmaya başladı.
Nitekim Afrin'de Rusya ve ABD'nin PYD'yi yüzüstü bırakmasından sonra PKK yanlıları bu slogana pik yaptırdı ve “Kürd'ün PKK'dan başka dostu yok” demeye başladılar.
Milliyetçiliği tek kalemde yok sayma çizgisinde değilim. Irkını, ülkesini sevme, vatan duygusu taşımayı “ilerici milliyetçilik”; ırkını diğer ırklardan üstün görmeyi, diğer ırklardan olmayı aşağı bir durummuş gibi algılamayı ise “gerici milliyetçilik” olarak değerlendiriyorum. Sanırım bu ülkede en büyük sorunumuz gerici milliyetçilikten kaynaklanıyor.
Biz asıl konumuza Türk'ün Türk'ten başka dostu yok iddiasının ne kadar sahici olduğuna bakalım.
Yıl 1071…Malazgirt savaşı… Sultan Alparslan'ın ordusunda Kürtler var karşıdaki düşmanın saflarında ise gayr-ı müslim Bulgar, Hazar, Peçenek ve Uz Türkleri var. Peçenek ve Uz'lar taraf değiştirse de Bulgar ve Hazarlar Bizans için savaştı.
Türk'ün Türk'ten başka dostu yok deyişini ısrarla savunanlar Osmanlının kuruluş yıllarındaki tüm savaşların “Türk İç Savaşı” olduğunu neyle, nasıl izah eder?
O yıllarda Türk'ün Türk'e vurduğu darbeler, Bizans ve Moğollarla girdikleri kirli ittifaklar tarihin sayfalarında duruyor.
Osmanlının kuruluş ve yükseliş yıllarında Türk'e en büyük darbeyi yine Türk vurmadı mı? “Bugünden sonra hiç kimse sarayda, divanda, meclislerde ve seyranda Türk dilinden başka dil kullanmayacak” diyecek kadar Türk olan Karaman Beyleri Macar ve Sırp Krallarıyla anlaşıp Osmanlı'nın yürüyüşünü engellemeye çalışmadı mı?
Osmanlı hükümdarı I. Murat Rumeli'de küffara karşı cihad ederken; hem de damadı olan Karaman Beyi Alaaddin Ali Bey Osmanlı'yı arkadan vurup Yalvaç, Karaağaç, Seydişehir ve Beyşehir'i ele geçirdiği tarihi kayıtlarda duruyorken hala “Türk'ün Türk'ten başka dostu yok” sözünü doğru sanmak cehaletin hangi rengidir?
Bu sözün gerici bir milliyetçi tanım olduğunu anlamanız için Yıldırım Bayezıt'ın Eflak seferinde olduğu sırada yine Karaman Beyliği'nin arkadan vurma örneğini mi sayalım yoksa 1402 Ankara savaşından sonra Osmanlı liderlik sorunu yaşayıp fetret dönemine girince Karamanoğulları'nın lideri Mehmet Bey'in –hem de dayısı olan- Yıldırım Bayezıt'ın mezarını açtırıp, naaşına hakaretler etmesini mi?
Aslında Osmanlı'nın kuruluş yıllarında “Türk'ün Türk'e ihanetine örnek sayılacak pek çok tarihi vak'a var… Lakin peygamber efendimizin şiddetle sakındırdığı asabiyye(gerici milliyetçilik) nefsi okşadıkça, cehalet köpürdemeye, ayrılık düşüncesi filiz vermeye başlar. İş bu noktada devlet ırkçılığın her çeşidi ile mücadele etmeli; ırkçı sloganları yasaklamalıdır.