Abdulhakim SONKAYA
Zeytin dalı incir yaprağı
Türkiye'nin Afrin'e yaptığı harekâta “Zeytin Dalı” adı verildi. Tabi zeytin denilince hemen akla incir-tin gelir. Çünkü kutsal kitabımızda tin ile incir birlikte zikredilir ve Tin ismiyle bir sure-i celile vardır.
Zeytin ile incirin birçok anlamı ve de faydaları vardır. Ama bu makalemizde bir meyve olarak zeytin ile incirin faydaları üzerinde durmayacağız. Bilhassa bunların bir beldenin emin olması, o beldenin verimli ve bereketli olması üzerindeki doğrudan etkilerine değineceğiz. Zira Tin suresinde Tine Zeytine Tur-u Sina'ya ve Emin beldeye yemin ediliyor. Demek ki bunların birbiriyle doğrudan ilişkisi vardır.
Zeytinin yağı Kur'an'da nurun kaynağı olarak zikredilir. Bu Nurda da ateş yoktur.(Nur:34) Zaten nur yakıcılığı olmayan ışık demektir. Ateş aşkın, nur ise bilginin kaynağıdır. Ateşin harareti insanda aşk ve şevki, nurun aydınlığı da bilgi ve erdemi ortaya çıkarır. Normalde vakıa budur.
Zeytin ağacının kaynağı ne batı ne de doğudur(Nur:34) Bu sadece coğrafi olarak değil aynı zamanda felsefi ve hikemi olarak da böyledir. Çünkü nur, bir coğrafi bölgeye veya felsefi ekole sıkıştırılamaz. Bu nedenle zeytin ağacından tutuşturulan nur aynı zamanda bilimselliği, ilmi hakikati, objektifliği ifade eder. Bu manada zeytinyağıyla beslenen ışık misal olarak dünyadaki tüm bölgelerde tüm zihinlerde kabul görür.
Buna karşılık incirin çekirdekleri içerdedir ve çok sayıdadır. Tin yani incir zeytine kıyasla tinseldir. Gizemlidir. Karmaşıktır. Nitekim Felsefede tinsel, soyut ve ruhani olan demektir. Bu nedenle tinin bir anlamı da yılandır. Yılan, hareketliği ve kıvraklığı ifade eder. Ayrıca yılana da şeytan denilmiştir. Buradan şuna gelmek mümkündür, zeytin melek ise incir yılandır. Zeytin bilgi ise incir zekâdır, kıvraklıktır. Zeytin, huzurlu ve sakin bir hayat ise incir fantezi ve sanattır. İşte mesele incir ile zeytinin birlikte olmasıdır. Emin belde böyle kuruluyor. Yoksa zeytinsiz belde ürkütücü bir hal alır. İncirsiz belde derinliğini, kıvrak zekâsını, renkliliğini kaybeder.
Zeytin bir içinde birliği incir ise bir içinde çokluğu ifade ediyor. Zeytinde herkesin gözü hakikati gördüğü ve ışıkta kimsenin görüleni yalanlama durumu olmadığı için zeytin birliği ve tekliği ifade ediyor. İncir ise iç âlemi temsil ettiği herkesin farklı hal ve düşüncesi olduğu için içte sayısal çokluğu ifade ediyor.
Zeytin ile incir birlikte ve uyumlu olduğunda ülke-vatan huzur ve mutluluğu elde eder. Zeytinin savaşı incire karşı olmamalıdır. Tek çekirdekli Zeytinin, çok çekirdeği olan incirle birlikteliği kıymet ve anlam ifade eder. Sırf zeytinin olduğu bir dünya tek çekirdekli olur ama tadını ve lezzetini kaybeder. Sırf incirin olduğu bir dünya kendi içinde kaotik ve ürkütücü bir hal alır.
Zeytinin savaşı incire karşı değildir. Karanlığa ve cehalete karşıdır. İncirin tavrı da zeytinin tekliği esas alan idealine karşı değildir. Bunlar bir ve beraber olduklarında dünyada hem nur hem de nar olur. Çokluk içinde birlik, birlik içinde çokluk olur. Yoksa birliği olmayan çokluk yılanların olduğu bir diyardır. Böyle bir yer emin belde vasfını alamaz. Mesele zeytin dalı ile incir yaprağının birlikte olmasıdır. Rivayet odur ki Hz. âdem yasak ağaçtan yedikten sonra ortaya çıkan avretini incir ağacıyla örtmüştür. Çünkü zeytin nurdur örtemez bilakis açığa çıkarır.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.