"Zekât malı bereketlendiriyor"

"Zekât malı bereketlendiriyor"

Zekâtın önemine değinen akademisyenler, toplumsal düzeni sağlayan zekâtın, malı temizleyip bereketlendirdiğini belirtiyor.

Bingöl Üniversitesi İlahiyat Fakültesinden Yrd. Doç. Dr. Ramazan Korkut, İslam dininin 5 temel esasından olan zekât ibadetiyle ilgili bilgilendirmelerde bulundu.

Zekâtın, toplumsal düzeni, sosyal adaleti, birlik ve beraberliği sağladığını belirten Korkut, Kur'an-ı Kerim'de zekât verilmesinin emredildiğini söyledi.

Korkut, "Cenabı Allah Kur'an-ı Kerim'de 'Size rızık olarak vermiş olduğumuz şeylerden Allah yolunda harcamalarda bulunun.' diye emir veriyor. İnfak bir emirdir. Zekât, fıtır sadakası, normal sadakaların tümü infak emrinin kapsamına dâhildir. İnfakın bir kısmı farzdır, bir kısmı vaciptir, bir kısmı da sünnettir. İnfak sadece mali infaka mahsus değildir. İnsanın canı, malı, ilmi ve gücüyle bunlara ihtiyaç duyan kimselere yardımcı olması da infak kapsamına girmektedir." dedi.

Zekâtın namazla birlikte zikredilmesinin, bu ibadetin önemine dair işaret olduğuna değinen Korkut, şunları söyledi: "Cenabı Allah, 'Namazı dosdoğru kılın, zekâtınızı verin.' diyor. Kur'an'da namaz ile zekâtın birlikte zikredilmesi, birisinin bedeni ibadetlerin, diğerinin ise mali ibadetlerin temeli olmasından kaynaklanıyor. Müslümanlar genelde Ramazan ayı içerisinde zekâtlarını verirler. Yılın herhangi bir ayında zekât vermek caizdir ancak özelikle Müslümanların bu aya ertelemesinin sebebi bu aydaki amellerin daha sevaplı olmasından kaynaklanıyor. Müslümanlar genelde Ramazan ayında zekât ve fıtır sadakasını verirler."

Hz. Muhammed'in insanların en cömerdi olduğuna değinen Korkut, onun, Ramazan ayında daha fazla cömert olduğunu vurguladı.

"Zekât, malı bereketlendiriyor"

Ramazan ayının zekât, fıtır sadakası ve ihtiyaç sahiplerini sevindirme ayı olduğunu dile getiren Korkut, "'Altın ve gümüşü biriktirerek, Allah yolunda harcamayanlara elem verici bir azabı müjdele.' ve 'Onların mallarından sadaka al. O sadaka ile onları temizlersin ve arındırırsın.' ayetleri var. Demek zekâtın iki manası var: Birisi temizlenme, diğeri ise arıtma. Zekâtını veren kimse malını bir taraftan temizlerken, diğer taraftan bereket vasıtasıyla o malın artması için çalışmaktadır. Zekâtın verilmesi mademki kalbi temizliyor ve insanı arındırıyor o zaman bencilliği, hasedi, kibri ve olumsuz dünya sevgisini ya da ebediyen yaşama hissini insanın kalbinden söküp atıyor ve temizliyor. Zekâtın verilmesi o kalbi merhamet ile imar ediyor ve diriltiyor." ifadelerini kullandı.

Zekât verilmesinin fakirlik sebebi olmadığı gibi, malın artması ve temizlenmesine vesile olduğunu ifade eden Korkut, "Allah yolunda yapılan harcamaların yeri dolduruluyor. O halde müminin zekât, fıtır sadakası ve normal sadakaları verirken, bu konuda fakirlik korkusu ve endişesi yaşamaması gerekiyor. Allah'a hakkıyla güvenmesi gerekiyor." şeklinde konuştu.

"Zekât, toplumsal birlik ve beraberliği sağlıyor"

İslam'da sadakanın anlamının geniş olduğunu ve zekât ile fıtırın sadaka anlamı taşıdığını bildiren Korkut, sözlerine şöyle devam etti: "Zekât, İslam'ın köprüsüdür. Toplumda zengin ve fakirler diye iki tabaka var. Bu iki tabaka arasındaki maddi farklılıklardan dolayı çeşitli çatışmalar yaşanmıştır. Zekât, 'Ben tok olayım, sen açlıktan öl, bana ne!' düşüncesini kökünden söküp atıyor. Tabakalar arasında yardımlaşmayı ve dayanışmayı sağlıyor. Üst taraftan aşağıya doğru yardımları, alt taraftan yukarıya doğru sevgileri yani iki tabaka arasında karşılıklı sevgi ve saygıları kuruyor zekât. Yardımlaşma köprüsünü kuruyor, bu vesileyle toplumsal düzeni sağlıyor. Sosyal adaleti sağlıyor. Toplumsal birlik ve beraberliği sağlıyor. İslam toplumlarında zekât ortadan kalkarsa o toplumda anarşinin önüne geçilemez. Fakirler zenginlerin malını yağmalamaya başlar."

Son olarak Korkut, "Ramazan aynın son gününde verilen fıtır sadakası, Ramazan orucunun kabul olmasının sadakasıdır. Bayrama ulaşmanın sadakasıdır. Ramazan ve bayrama ulaştığı için bir şükür olarak verilen sadakadır ve fakirlerin sevindirildiği bir sadakadır. Cenabı Allah bundan dolayı bu fıtır sadakasını Hz. Peygamber vesilesiyle vacip kılmıştır." dedi. (İLKHA)






 

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.